Arriva aktiverer sponsoraftale – gør du?

Arriva aktivere deres aftaler - her i helt konkret forstand gennem mediet "Arriva Update".

Arriva aktivere deres aftaler – her i helt konkret forstand gennem mediet “Arriva Update”.

Sport- og kultursponsorater er en kendt og velfungerende måde at markedsføre sig på.

Klassisk deles sponsorater ofte op i to – dem der indgåes med hjertet og dem der indgåes med hjernen. Sponsortager og sponsorudbyder bliver enige om modydelser og ret beset handler det jo for sponsortager om at udvide eller styrke markedet med den målgruppe der interesserer sig for den sponserede aktivitet, hold eller begivenhed.

Sponsorater anvendes også med stor fordel til at vedligeholde og udbygge unikke relationer mellem kunde og leverandør. Netop den unikke relation har stigende betydning i markeder, hvor de helt basale forventninger som pris, kvalitet og levering i dag stort set er på plads hos enhver leverandør.

Arriva kører til tiden

Arriva blev fra årskiftet sponsor hos Skelde Cycling og Team CULT Energi. Sponsor er det oplagte ord for den aftale der er indgået mellem parterne. Jeg har været med bag linjerne under hele forløbet og betragter aftalen mere som et samarbejde end et egentligt sponsorat. Parterne kræver noget af hinanden og vil samarbejde om at få 2 + 2 til at give 5.

Vi har således tilrettelagt en række sammenhængende aktiviteter for der igennem at sætte forkus på den primære aftale og få bonus hjem til Arriva via en masse relateret aktivitet. Toget er kørt.

Er dine aftaler tænkt igennem?

Det er min opfattelse, at der generelt bliver indgået alt for mange sponsorater i dag uden der tages stilling til, hvorledes rettighederne og aftalen aktiveres bedst muligt. Ikke mindst mange aftaler med lokal forankring. Aftaler der kan være nok så rigtige, vigtige og strategiske, men indgåes uden skelen til det reelle indhold og rammen for aktivering. Specielt ved gentegninger af størrer foreningssponsorater der det mit indtryk, at sponsortager ikke altid har fokus nok på mulighederne. Derfor lyder opfordringen, se dine aftaler godt igennem, læg dem sammen og se hvor mange penge der faktisk bruges. Får du det ud af de mange aftaler du skal? eller kunne de med fordel ses igennem? Med en relativ lille indsats kan de fleste aftaler optimeres og dermed blive endnu bedre for både sponsorudbyder og sponsortager. Den moderne sponsorudbyder vil også gerne udfordres og har intet imod, at blive mødt med krav og ser gerne at aftalen bliver aktiveret og udnyttet til fulde. Det styrker nemlig sponsorproduktet fremadrettet. Sponsorater er et vigtigt og overskudsgivende markedsføringsparameter i moderne forretning men kun hvis de anvendes rigtigt.

Arriva anvender deres samarbejdsaftale med Team CULT Energi rigtigt – sammen har vi i et stærkt trekløver sammensat en aktiveringskampagne der på alle sæt tilgodeser begge parter i aftalen og Arriva vil uden tvivl få et øget udbytte af aftalen uden omkostninger for sponsorudbyder – Team CULT Energi. Der er fløjtet afgang.

Følg med her på sitet, hos www.arriva.dk og via cykelholdet. Hvem ved – måske der også er elementer i Arrivas aktiveringskampagne der også “rammer” dig.

Hjælp til overblik og tilretning af dine sponsoraftaler

Har din virksomhed behov for at få gennemset og støvet sponsorplanen af, stiller jeg gerne op til en uformel snak – baggrunden for min vurderinger og anbefalinger findes i mere end 20 år i markedet for sponsorater inden for såvel sport som kultur. Og så ved jeg hvad sponsorudbyder tænker – da jeg selv har udbudt sponsorater, internationale som lokale. Denne erfaring deler jeg gerne ud af. God weekend – vh Tikiøb.

Yderligere information om aktivering af sponsorater.