Public events med stor effekt

I uge 21 var Tikiøb Event involveret i ikke mindre en to store public events på fem dage. To helt forskellige men alligevel med samme effekt. Branding og direkte forretning var målet for begge projekter.

Hvad er egentlig en public event kan man fristes til at spørge? Egentlig er det oprindeligt et ny-dansk udtryk jeg selv har opfundet. Det dækker hos os over en arrangementstype, hvor der er offentlig adgang. Et arrangement, hvor du ikke fra starten kender tilstrømningen.

Hvem kan med fordel anvende public events? Her kan begrebet deles til at omfatte professionelle der er selv-producerende og skaber arrangementet af kommercielle årsager og som en del af deres primære forretning. Det er Tikiøb Event selv et eksempel på med blandt andet Frijsenborg MOTION den 20. juni og cykelløbet i Hadsten den 25. juli. Andre eksempler kan være koncertarrangører og eventmagere i sportens verden.

Ud af den anden tangent er virksomheder der afsætter produkter til slutbrugeren. Her er det oplagt at markedsføre og brande virksomhedens produkter og ydelser gennem public events – altså happenings i det offentlige rum. Således for man ofte en uformel og direkte dialog og du opnår en stærk indirekte påvirkning af din målgruppe.

Arriva public event via Tikiøb EventEt godt eksempel er Arriva Danmark der i sidste uge var vært for cykelmotionsløbet Arriva Cykel Motion. Her var Tikiøb Event med hele vejen i forhold til idé, tilrettelæggelse og praktisk afvikling. Eventen gik i sin enkelthed ud på at møde kunderne i en ramme hvor normalt ikke har kontakt. Vi valgte cykling, da Arriva allerede er involveret i cykelsporten via et sponsorat hos Team CULT Energy men primært fordi cykling og togdrift passer godt sammen. Mange af Arrivas kunder cykler hver eneste dag året rundt frem og tilbage til togstationen. Derfor valgte vi at møde kunderne på deres cykler.

Arrangementet blev en folkelig og kommerciel succes. Mange mødte op og havde en skøn solbeskinnet torsdag aften i Esbjerg. Og Arriva fik på en god og uformel måde deres budskab ud om kollektiv trafik og cykling.

DTikiøb Event på Gram Slotage efter Arriva Cykel Motion fortsatte Tikiøb Event med afvikling af public events. Denne gang som freelance afvikler i forbindelse med Gram Slot Havefestival. En stor havemesse der over en weekend samler mere end 10.000 gæster. Havefestivallen er et eksempel på en kommerciel event som en del af et primært forretningsområde, idet Gram Slot har oplevelsesforretning som en blomst i deres daglige produktbuket. Det sker ved siden af land- og skovbrug.

Ud over at Gram Slot Havefestival i sig selv er en public event, så tjener et sådan arrangement også til den generelle branding af Gram Slot. Vi når ud til mange mennesker ikke kun de besøgende men også alle dem vi har nået med markedsføringen. Det øger den samlede genskabsgrad til stedet og generer således indirekte salg til Gram Slot øvrige produkter. Alt fra slotsophold til økologisk mælk.

Tikiøb Event arbejder for Gram Slot som event-konsulent og er således med til løbende at udvikle stedets oplevelsesforretning. Snart tager vi hul på sommermarkederne og til september har vi premierer på messen Jagt & Natur. På nuværende tidspunkt er vi over 100 udstillere, så det tegner lovende.

Sidder du nu og tænker på hvorvidt det kunne være noget for din virksomhed at nå kunderne i det offentlige rum med en public event. Ud i øjenhøjde med målgruppen, så er du velkommen til at skrive eller ringe så tager vi en vurdering af hvad der er det rigtige for netop din virksomhed.

Jesper Tikiøb, maj 2013