Produktevent: Cykeltjek med Arriva og Tikiøb Event
Tikiøb Event har været tidligere oppe end normalt her i den forgange uge. Sammen med Arriva og CULT Energy Vital Water har vi afviklet tre morgen events med cykeltjek.
Gratis tjek af din cykel – face to face med din kunde
Togpassagerer til og fra stationerne i Esbjerg, Varde og Skjern har således fået tilbudt et ganske gratis eftersyn af deres cykel, mens de var af sted med toget. Mekaniker fra cykelholdet CULT Energy Vital Water var med hele vejen og fik pudset cyklerne og egen erfaring af tre morgner i træk. ”Tog-cykler” er ikke nødvendigvis helt det samme som at skrue i team cykler.
Arriva Cykeltjek er et godt eksempel på, hvorledes vi sammen med Arriva arbejder målrettet på at møde kunderne i ”Face to Face” situationer og således skabe en uventet og positiv oplevelse for målgruppen. En oplevelse som de efterfølgende kun kan koble og mindes med tankerne på afsenderen. I dette tilfælde Arriva. Vi kalder det produktevents eller events i det offentlige rum.
Kom ud i virkeligheden – brug produktevents
Herfra skal der kun lyde en opfordring til at tænke utraditionelt fremadrettet. Fokus på løsninger der skaber en unik relation mellem dig og dine kunder. Vi er ofte tilbøjelige til at påvirke vores kunder via de traditionelle løsninger men flere kommunikations- og reklamefolk er ude med betragtninger om at vi som forbrugere stort set er ved at være immune over for den traditionelle reklame påvirkning. Det ses blandt andet i visse brancher i form af et fald i køb/salg af traditionelle bannerreklamer til internettet. Jeg har f.eks. selv svært ved at huske hvilke bannere jeg så på mit fortrukne nyhedssite i går aftes – oplever du også det? Eller kan du nemt huske de webbannere du browsede forbi i går?
Modsat er jeg ikke i tvivl om at alle de kunder vi netop har været i kontakt med via cykeltjek sagtens kan huske vores dialog, sådan en tidelig morgenstund på en tilfældig Arriva station i det jyske. Ydermere er jeg også ret sikker på at mange vil fortælle om den helt anderledes oplevelse til kollegaer og familie. ”Arriva udførte gratis cykeltjek på min cykel mens jeg var på job i dag – super sjov og god tanke” Så begynder marketing og branding jo at give mening. Hvornår har du sidst fortalt din familie om et webbanner eller en avisannonce? Nej fremadrettet, uagtet at markedet er stort, så tror jeg mere og mere på den individuelle kontakt, da vores samfund drejer over i en mere individuel tilværelse med masser af fart på og med en konstant påvirkning af forbrugeren. Vi bliver mætte og trætte af påvirkningen og til sidst bider den ikke fast længere. Så derfor handler det om at komme ud at møde kunderne/forbrugerne i øjenhøjde, skabe fælles oplevelser med dem og bliv husket. Det kalder vi oplevelser i det offentlige rum. Produktevents.
Herfra giver vi gerne et bud på en anderledes backup kampagne der på en utraditionel måde kan være med til at sikre dig den direkte dialog samt understøtte eksisterende kampagner.
Jesper Tikiøb, maj 2014