Event foredrag til Favrskovs erhvervsliv

Torsdag den 7. marts havde jeg den fornøjelse, at være indbudt til at tale for Favrskov Erhvervsråd. Rådet er den officielle organisation, når der skal arbejdes for fremme af erhvervsudviklingen, innovation og iværksætteri i Favrskov Kommune.

Medlemmerne som repræsentere et bredt udsnit af kommunens mange virksomheder, store som små mødes typisk seks gange årligt til netværksmøde, menings- og erfaringsudveksling. Ved disse lejligheder indbydes der altid en ekstern foredragsholder, og til torsdagens møde havde jeg således fået buddet.

På programmet stod der ”Værdien af relationer skabt gennem oplevelser”. En spændende udfordring men samtidig også et felt jeg har bevæget med i stort set uafbrudt siden 1993.

Min tilgang er ikke akademisk men bygger på en række praktiske erfaringer og oplevelser. Udgangspunktet var en snak om hvor seriøst de deltagende virksomheder i dag arbejder med events og oplevelser, som en del af deres etablerede markedsføringsmix. Jeg mener nemlig, at det i dag er afgørende at differentiere sig, og den opgave løser den klassiske markedsføring ikke længere alene. Nej min holdning er at det er afgørende for den gode relation at skabe noget, som kunden kun kan dele med dig som leverandør. Tænk i unikke minder og oplevelser – så bliver du husket.

Foredraget indeholdt endvidere en række eksempler på forledes man som virksomhed kan differentiere sig via:

  • Produktevents, herunder virale videoer og flash mobs
  • Kundevents
  • Medarbejderevents

Endelig fik deltagerne også leveret en række enkelte råd til hvordan man helt enkelt, gennem sin adfærd kan virke mere relationsskabende.

Arrangementet blev afviklet på Markusminde Golf Klub midt i Favrskov Kommune lige på grænsen til de store Frijsenborg Skove. Stedet drives af de lokale ejere og tilbyder en naturskøn 18 hullers golfbane. Det smukt beliggende klubhus var den perfekte ramme for netop en god snak om oplevelser, events og aktiviteter for virksomhedens kunder og medarbejdere.

Det hele sluttede af med et konkret eksempel på hvorledes man netop bliver husket ved at arbejde med oplevelser. Her helt enkelt, banalt og billigt. En såkaldt Marmelade-event, ja hvad mon det er? Jeg er ret sikker på at alle deltagerne ikke sådan lige glemmer denne morgenstund med Tikiøb Event på Markusminde Golfbane.

Event-marmelade

Har du lyst til en snak om hvordan din virksomhed på en mere målrettet og systematisk måde kan integrerer eventmarkedsføring som et dagligt parameter i det eksisterende markedsføringsmix, så giver jeg gerne et bud, ligesom jeg naturligvis også gerne kommer med ideer og bidrag til eventopgaver af mere konkret og praktisk karakter.

 

Jesper Tikiøb, marts 2013.